mm
..grazu..
''Mandala'' reiskia ''rata'',o tibetietiskasis sanskritiskojo zodzio atitikmuo ''kjilkhor''-''centra,apsupta rato''.
Mandala,sakraline rato formos konstrukcija,taip pat pasitaiko ir Siaures Amerikos indenu ritualiniame mene.Navaho genties indenai,kaip ir tibetieciai,is spalvoto smelio pyle ''Medicinos ratais'' vadinamus piesinius,kuriuos naudojo gydymui ir egzorcizmams.
Stoikai dangu vadinu ''apvaliu ir besisukanciu dievu'',gnostiku rastuose irgi galima aptikti teiginiu,kad tikroji sielos forma yra apskritimas.Viduramziu mistikai tam pritare,teigdami,kad dvasia yra apvali kaip menulis ir dar uzpildyta akimis.Mandalos buvo megstamos viduramziu mene.Geriau isiziureje ju aptiksime apvaliuose langu vitrazuose,kitose architekturinese detalese,mistinio turinio manuskriptuose.
Mandalos erdve prasideda ten,kur baigiasi ego pasaulis.Psichoanalitiku teigimu,ten,kur susijungia individo ir kolektyvo pasamone.
S.G.Jungas rase,kad asmenybes esme,kuria jis vadino 'Self'(budizme tai ivardijama kaip Budos prigimtis)yra svarbiausias viso musu dvasinio augimo tikslas.Sis augimas vyksta ne linija,bet spirale,sukantis ratu,todel geriausia sio proceso israiska kaip tik ir yra mandala.Tas pats Jungas teige,kad piesiniai turi buti piesiami visiskai spontaniskai,neparemti jokiais pavyzdziais,juo labiau nenukuopijuoti.Tuomet jie igis gydomaja galia.Jis pabreze,kad tik tokiu budu sukurtos mandalos yra objektyviai beasmenes,issivadavusios is ego diktato:''pasamone eina tiesiai i savo tiksla,o tai leidzia individui patirti pilnatve ir vientisuma''.Tikslas-tai mandalos centras,esantis visus pasaulius talpinanciame pilnatves rate.Tai personaliojo 'as' virtimas transpersonaliuoju,musu kasdienines prigimties perkeitimas Budos prigimtimi,magiskas virsmas mandalos vidury gyvenanciu dievu..