Kiekvieną rytą susitinkate vis kitą žmogų, nei tas, kuriam vakar sakėte “labanaktis”. Taip sakoma apie paauglius, kurių kūnas, pasaulėjauta ir nuotaika keičiasi taip greitai, kaip kad būdavo tik ankstyvoje vaikystėje. Dažnai tėvai, atėję į konsultaciją, skundžiasi jų šeimoje augančiu paaugliu taip, lyg kalbėtų apie sunkią ligą. Paauglystė - tai ne diagnozė. Ir netgi ne amžius. Tai ypatingas išgyvenimas, netgi sakyčiau, gyvenimo būdas.
Vienas svarbiausių išgyvenimų paauglystėje susijęs su “AŠ” gimimu. “AŠ” gimimo procesas paaugliui labai nepaprastas dalykas. Gėda ir baimė - du pagrindiniai ir labai stiprūs jausmai, kuriuos išgyvena vaikas šiame amžiuje. Jau išvarytas iš vaikystės pasaulio, bet dar nepriimtas į suaugusiųjų, paauglys jaučia, kad jam nėra vietos šioje žemėje. Tokia savijauta jį lydės tol, kol jis ras atsakymą į klausimą:
”Kas AŠ?”.
Ir jis ieško atsakymo, tyrinėdamas save veidrodyje, aktyviai dalyvaudamas įvairių kompanijų vakarėliuose, atsiskirdamas nuo tėvų, besikankindamas savo vietos paieškose. Tai yra labai svarbu jam dabar, o taip pat - tai svarbu visam jo būsimam gyvenimui. Kodėl? Ogi štai kodėl - jeigu paauglys nesugebės rasti atsakymo į šį klausimą, jis psichologiškai gali tarsi užstrigti šiame amžiuje, taip ir neišgyvenęs iki galo krizės, kuri liks amžina jo gyvenimo krize.
Jeigu krizę bus lemta išgyventi ir pergyventi, gimęs AŠ pavers jį nebe paaugliu, o būtybe su galimybių pasauliu, naujų susitikimų ir santykių, savirealizacija ir būsimais pasiekimais. Vaizdžiai galime sakyti, kad išgyventa ir užbaigta paauglystės krizė, kurios metu ieškomas ir randamas AŠ, atveria duris į pasaulį, jo pažinimą, sugebėjimą džiaugtis.
Ilgame ir sunkiame “gimimo”procese į paauglio psichologiją grįžta naujagimio trapumas, kraštutinis jautrumas tam, ką apie jį galvoja aplinkiniai, ką apie jį kalba, kaip jį priima jam svarbūs žmonės. Paauglys jaučiasi nesaugus, pažeidžiamas emociškai. Visa tai vyksta ne tik su “sunkiais” paaugliais. Vaiko pasaulis keičiasi tiek daug, kad suaugusiųjų pasaulis jam atrodo kaip kita galaktika. Kontaktas su tuo pasauliu labai sudėtingas, o kartais visai pametamas.
Paauglio drama ir tame, kad ji labai nori išsikalbėti, pasidalinti savo išgyvenimais, jis trokšta būti suprastas. Tačiau jis neranda žodžių savo jausmams nusakyti bei išreikšti. Būtent todėl, užduodama paaugliui klausimus apie jų gyvenimą, norus, dažniausiai girdžiu du atsakymus : “nežinau” arba “ normaliai”. Dažniausiai tai yra viskas, ką jie gali pasakyti, kartu stipriai trokšdami, kad aš juos suprasčiau...
Paaugliui nepaprastai sunku, kai tėvai staiga nustoja suprasti, kaip jam baisu ir sunku. Juk jis tampa kažkuo visai kitu, jis dar nesupranta - kas jis, ar jis geras, ar gražus, ar pakankamai protingas ir sėkmingas. Tėvai nepadeda susigaudyti visuose šiuose sudėtinguose klausimuose. Greičiau jau atvirkščiai, jie patvirtina visus pačius niūriausius paauglio numanymus apie save: “ nusimokei”, “ pažiūrėk, kaip tu atrodai’ ir pan. Lieka tik viena - rasti tuos, kas priims tave tokiu, koks tu esi - nekritikuos, nežemins, nepeiks.
Todėl paauglys ir patiki savo vidinius išgyvenimus ne tiems, patiems artimiausiems - šeimos nariams, o tiems, kurie su juo kalbėsis kaip su sau lygiu, kaip dvi asmenybės, kaip du pasauliai. Puiku, kai šiuo kitu pasauliu tampa kiti suaugę brandūs ir adekvatūs žmonės: žurnalo redakcija, įdomūs bendraamžiai, psichologai, treneriai. Daug sudėtingiau, kad labai svarbia paaugliui tampa visai kitokia kompanija.
Kaip kūdikis išgyvena atsiskyrimo nuo motinos šoką, jaučia globos bei rūpinimosi juo poreikį, taip pat ir paauglys - jis išgyvena atsiskyrimą nuo tėvų. Jam reikalinga pagalba, bet ne tėviška. Jam reikia pagalbos iš tokio žmogaus, kuris padės jam “gimti”. Dažnai tokius žmones paauglys randa ne šeimoje. Tokius, kurie priima jį toks, koks jis yra, kurie neprivalo jo auklėti, padėti rasti atsakymą į klausimą :”kas aš esu?”.
Mūsų visuomenėje jaunuoliai negauna palaikymo kriziniu brendimo momentu. Kadangi nėra jokio ritualo, kuris reikštų, kad vaikas perėjo į persilaužimo periodą. Daugelyje kitų kultūrų egzistuoja kolektyvinės iniciacijos. Paauglys aplinkiniams - tai labai netobulas sutvėrimas. Jis priešinasi, grubus, nepripažįsta autoritetų, gali būti agresyvus, nuolatos kelia nerimą. Aplinkiniams jis labai “nepatogus”...
Tai už ką gi jį mylėti?
Paaulgys jaučiasi niekam nereikalingu. Na, išskyrus kompaniją tokių pačių, kaip ir jis. O iš tikrųjų - niekam kitam, na nenbent kūdikiams, taip nėra reikalinga pagalba ir dėmesys, kaip kad paaugliams. Štai todėl meilė paaulgiui, tokiam netobulam šiuo momentu, yra pagrndinė tėvų užduotis.
Be to, tėvai turi emociškai priimti šį “naujai gimstantį stebuklą” be nuolatinės kontrolės,, be įrodymų, kad jų vaikas to nusipelnė. Šiems vaikams gerokai sunkiau, negu mums gali atrodyti iš jų įžūlios veido išraiškos. Daugelis tėvų žino, jog tai tik laikina paauglio būsena, įžūlumas tik poza, slepianti nesaugią, greit sužeidžiamą paauglio sielą.
_________________
|